Z jakim przebiegiem nie kupować auta?
Przebieg samochodu to jeden z kluczowych wskaźników stanu technicznego pojazdu i jego zużycia. Kupując auto, warto zwrócić szczególną uwagę na tę liczbę, ponieważ może ona wskazywać na potencjalne problemy w przyszłości. Poniżej omówimy, z jakim przebiegiem należy unikać zakupu auta oraz na co zwrócić uwagę.
Dlaczego przebieg jest ważny?
Przebieg samochodu odzwierciedla, jak długo i intensywnie był użytkowany. Wyższy przebieg często wiąże się z większym zużyciem części mechanicznych, takich jak silnik, zawieszenie, hamulce czy układ kierowniczy. Oznacza to, że w samochodach z dużym przebiegiem istnieje większe ryzyko awarii i konieczności kosztownych napraw.
Jakie przebiegi są uważane za ryzykowne?
1. Przebieg powyżej 200 tysięcy kilometrów
Kupno auta z przebiegiem powyżej 200 tys. kilometrów może być ryzykowne, szczególnie jeśli chodzi o starsze modele. Po takim przebiegu wiele komponentów, jak turbosprężarki, rozrząd czy układ wydechowy, może wymagać wymiany. Silnik, który przejechał ponad 200 tys. km, jest bardziej narażony na zużycie, a jego dalsza eksploatacja może prowadzić do poważnych awarii.
2. Przebieg powyżej 300 tysięcy kilometrów
Samochody z przebiegiem powyżej 300 tys. kilometrów, choć wciąż mogą być sprawne, często wymagają większych napraw, takich jak regeneracja silnika czy wymiana skrzyni biegów. Kupno takiego pojazdu może być opłacalne, jeśli planujesz korzystać z niego jedynie przez krótki czas, ale warto przygotować się na możliwe dodatkowe koszty.
3. Fałszowanie przebiegu
Należy również uważać na tzw. „cofanie licznika”. W niektórych przypadkach sprzedawcy fałszują przebieg, aby auto wydawało się mniej wyeksploatowane. Przebieg cofnięty o kilkadziesiąt tysięcy kilometrów to niestety dość częsta praktyka na rynku wtórnym. Aby uniknąć problemów, warto korzystać z baz danych, takich jak HistoriaPojazdu.gov.pl, aby sprawdzić rzeczywisty przebieg auta.
Przebieg a typ pojazdu
1. Samochody miejskie
Samochody użytkowane głównie w miastach, nawet przy niższym przebiegu, mogą być bardziej zużyte niż te użytkowane na długich trasach. Częste zatrzymywanie się, ruszanie i jazda na krótkich dystansach mogą wpływać negatywnie na zużycie silnika, hamulców i skrzyni biegów. Dlatego przebieg ok. 150 tys. km w miejskim samochodzie może być bardziej ryzykowny niż w przypadku aut wykorzystywanych na trasach.
2. Samochody na długie trasy
Samochody używane głównie na autostradach zazwyczaj mają wyższy przebieg, ale mniej eksploatujące warunki. W takim przypadku przebieg 200 tys. km może nie stanowić większego zagrożenia, pod warunkiem, że pojazd był regularnie serwisowany i dobrze utrzymany.
Na co jeszcze zwrócić uwagę oprócz przebiegu?
1. Historia serwisowa
Sam przebieg to tylko część informacji, jakie należy wziąć pod uwagę przy zakupie auta. Kluczowa jest również historia serwisowa pojazdu. Samochód, który regularnie przechodził przeglądy i był właściwie serwisowany, może być w lepszym stanie niż ten z niższym przebiegiem, ale zaniedbany.
2. Stan techniczny
Podczas oględzin samochodu zwróć uwagę na stan techniczny pojazdu – zarówno pod względem mechanicznym, jak i wizualnym. Zły stan zawieszenia, korozja, wycieki oleju czy nierównomierne zużycie opon mogą wskazywać na zaniedbanie właściciela, niezależnie od przebiegu.
Podsumowanie
Kupując używane auto, nie zawsze liczba kilometrów na liczniku jest decydującym czynnikiem. Ważne jest, aby zwrócić uwagę na ogólny stan techniczny pojazdu, historię serwisową oraz sposób użytkowania. Auta z przebiegiem powyżej 200 tys. km mogą być jeszcze sprawne, ale wymagają dokładniejszej weryfikacji i sprawdzenia, czy w przyszłości nie będą generować dodatkowych kosztów. Przede wszystkim unikaj samochodów z podejrzanym lub cofniętym przebiegiem.